
Att säga nej
Det här med att säga nej! Varför är det så svårt ibland? Även om det verkligen grämer dig så hör du hur du kvittrar glatt: Självklart, inga problem… Inom dig så sparkar du dig själv stenhårt på smalbenet och frågar WHAAAT? Vad sa jag?
Ibland känns det som om vi människor är programmerade till att vara andra till lags. Att sätta sig själv först är inte helt accepterat, inte ens av en själv. Till och med när du går på knäna i dina egna projekt och ligger efter till max, så kan du stoppa det där käcka tummen upp-andet. Konstigt!
Energitjuvar
Nu menar jag inte att vi ska sluta vara hjälpsamma och ta hand om våra relationer. Långt ifrån. Det mina tankar kretsar kring är att jag ofta möter på personer i mitt arbete som faktiskt känner sig utnyttjade. Både på jobbet och privat. Det är inte ok. När den enda intentionen varit att vara hjälpsam och snäll. Men resultatet blivit att samma personer återkommer och relationen inte är helt jämlik. Kan vara som jag skrev tidigare i Ge & få och blir det någonsin jämt? Du kanske råkat på en riktig energitjuv.
När är nej okej?
När kan det då vara så att även omvärlden köper ett nej från dej? Är det innan eller efter att du gått in i väggen och själv sitter och ber om hjälp? Har du tänkt på en sak? När du säger ja till någon annan, säger du då nej till dig själv? Om så, är det okej?
Det handlar om självrespekt
Det är bra att påminna sig om vikten av att vara sann mot sig själv. Tänk såhär: kommer detta att straffa sig på något sätt, när det kommer till mitt eget liv? Kan jag välja att svara på något annat sätt än direkt ja eller nej? Om jag nu vill hjälpa i det här fallet, kan jag få återkomma nästa vecka?
En gång jobbade jag med en klient som knappt vågade tänka tanken att säga nej till sin chef. Personen ifråga målade upp skräckscenarion kring förlorat förtroende, utfrysning, inga fler projekt och att få sparken. Efter att ha avhandlat ämnet en session, skapades hemläxan: att säga nej! En vecka senare damp det in en återkoppling 🙂 När det första nejet var sagt och min klient hade förberett sig på det värsta, så blev resultatet helt omvänt mot alla farhågor. Istället för alla hemskheter hade chefen lyssnat, tänkt till och tillsammans hade de utformat ett smidigare, snabbare sätt att hantera sina uppgifter. Den stolthet och styrkan min klient kände var enorm. Att ha visat sig självrespekt gjorde arbetet lättare.
Gå nu inte omkring och säg nej bara för att 😉 men öva på sättet du svarar när någon vill nåt. Känn efter, före…
Tre bra frågor att ställa dig själv innan du säger ja:
-
Vill jag?
-
Kan jag?
-
Vad kommer det att kosta mig?
Personligen anser jag att i de flesta situationer är det värt att använda sig av ”sex sekunders regeln”. Säg inget, tänk efter i sex sekunder och svara sen ärligt 😉 Det brukar bli bra då!
Ha en fortsatt fin dag 🙂
Carina
1 reaktion på ”Det handlar om självrespekt”
Pingback: Acceptans - ViDuNi - Din coaching