Vad innebär emotionell intelligens?
”Från Wikipedia: Emotionell intelligens (EQ, förkortning för Emotional Quotient, ”emotionell kvot”, jämför IQ intelligenskvot) är ett mått på en persons förmåga när det gäller att kunna handskas med egna och andras känslor, ha relationer, motivera sig själv och vara empatisk.”
Kort och gott: En emotionellt intelligent person har förmågan att hantera både sina egna och andras känslor.
Emotionell intelligens indelas 5 huvudgrupper och 15 undergrupper.
Sammanfattningen nedan är en förkortad version av vad Tom Nilsson skrivit.
Tre handlar om förmågan att hantera sig själv och två om förmågan att hantera relationer till andra.
1. Självkännedom
- Självbedömning: att känna sin styrkor och svagheter
- Känslomässig medvetenhet: att känna sina känslor
- Självutvärdering: att objektivt värdera sina känslor och tankar
- Känslouttryck: att kunna uttrycka och visa sina känslor
2. Självkontroll
- Självtillit: att vara oberoende och styra tankar
- Anpassningsförmåga: att vara positiv och flexibel till förändringar
- Stresskontroll: att kunna hantera stressiga situationer
- Problemlösningsförmåga: att generera effektiva lösningar på dagliga problem
- Impulskontroll: att kontrollera trasiga känslor och impulser
3. Självmotivation
- Drivkraft: att sträva efter att prestera och förverkliga sin potential
- Optimism: att göra sitt bästa i alla lägen
- Självbelåtenhet: att ha en positiv attityd till livet och att kunna roa sig
4. Social medvetenhet
- Empati: att upptäcka, förstå och uppskatta andras känslor behov och bekymmer är den viktigaste egenskapen i alla relationer
5. Social kompetens
- Sociala relationer: att skapa och underhålla relationer och förhållanden
- Grupptillhörighet: att känna deltagande i social grupp och vara en samarbetsvillig och bidragande medlem
EI och ledarskap
Nyligen blev jag diplomerad ledarskapscoach och boken vi använde oss av under utbildningen heter Coaching med emotionell intelligens. Denna bok är en av de bästa jag läst på länge. I den finns en mängd självskattningsövningar som jag använder mig av i mitt arbete. Det är något jag verkligen rekommenderar, att ta dig tiden att reflektera över hur du faktiskt ser på dig själv och andra.
Att leda med EI innebär så mycket mer än att ”bara vara chef”. En emotionellt intelligent ledare skapar en plattform(arbetsplats)med ett positivt klimat, öppenhet och förståelse. En plats där du som arbetstagare kan känna dig sedd, hörd och uppskattad.
Handen på hjärtat, visst låter det som en härlig arbetsplats? Där kreativitet och engagemang är ledord. Att få arbeta i ett klimat där vi alla kan säga: Jag är ok – Du är ok.
Läste en väldigt bra rapport i ämnet som heter Att leda med emotionell intelligens.
Träna upp din emotionella intelligens
Det bästa med EI är att du kan träna upp denna förmåga. Det krävs övning och öppenhet främst mot dig själv. Att börja med den egna självbilden är ett stort steg, men skönt när du väl satt igång. Det är väldigt behaglig känsla att börja se på sig själv och omvärlden med lite snällare ögon om man inte gjort det tidigare.
Hoppet är således inte ute 😉
Ha en fortsatt härlig helg,
Carina
1 reaktion på ”Emotionell intelligens”
Pingback: Gott ledarskap - ViDuNi - Din coaching