
I fredags blev jag coachad, visserligen i ett helt annat ämne än den här veckans, men det samtalet fick mig att reflektera över detta med trivsel på jobbet. Återigen slog det mig hur lyckligt lottad jag är. Men samtidigt även hur det kommer sig. Jag väljer aktivt mitt eget förhållningssätt. Hur gör du?
Trivsel på jobbet
Du vet den där känslan av att vakna varje morgon och bara spritta upp ur sängen och räkna minuterna tills du är på jobbet? Eller? Du vet den där känslan av att ligga och snooza fyra gånger för att sen tvinga dig själv i någorlunda rena kläder och ta dig till jobbet? Känns den mer bekant? Som en vän av ytterligheter skrev jag det här 😉 ofta ligger du säkert någonstans mittemellan. Men tänk på det här; om du jobbar 40 timmar i veckan mellan 20 och 65, så är det 10,5 år! Då blir känslan ganska viktig eller hur?
Trivselfaktorer för en sund arbetsmiljö
Här får du några alternativ på trivselfaktorer att fundera över. Hur ligger det till för dig just idag? Om du rangordnar dem, vilket är viktigast för dig?
- LEDARSKAP: vilket ledarskap föredrar du? Hur mycket påverkas du av din chefs sätt att leda eller kanske brist på ledarskap? Stämmer ledningens/företagets värdegrund överens med dina värderingar?
- KOMMUNIKATION: upplever du att du får så tydliga instruktioner som du behöver? Anser du att du vet vad som förväntas av dg? Kan du i din tur öppet kommunicera dina tankar och åsikter?
- ARBETSMILJÖ: vad klassar du som viktigt för din arbetsmiljö? Är det trevliga kollegor, ergonomiska arbetsredskap, gröna växter, tydlighet eller kanske något annat? Vad betyder en god arbetsmiljö för dig?
- KOMPETENS OCH UTVECKLING: känner du att du får stöd och uppmuntran för att utveckla hela din potential? Har du möjlighet att klättra på karriärstegen om du så önskar? Tar din chef vara på dina kunskaper till fullo?
- LÖN OCH FÖRMÅNER: hur ser du på lön och andra förmåner? Är det en avgörande faktor i din nuvarande situation? Vad, om något, mer skulle du önska dig idag om du fick?
Sammanfatta nu dina tankar som väckts när du funderat över dina svar en stund. Känner du dig nöjd med din nuvarande situation, eller inte?

Att väga för och nackdelar
Det kan vara en bra början för dig att ta tempen på din situation. Som jag skrev i början, jag väljer aktivt vilket förhållningssätt jag har till min arbetsplats, omgivning och människor omkring mig. Det har gett mig en ökad insikt i vilken stor betydelse min egen inställning och attityd har för mitt mående.
Ställ frågan till dig själv: vad blir bäst? Att grotta ner mig i allt jag tycker är fel i situationen eller att ta ett steg tillbaka och betrakta allt en stund? Att se situationen för vad den är och göra mitt aktiva val här och nu: vill jag slösa min energi här och nu eller är det bättre att acceptera läget och göra det bästa av situationen?
Kom ihåg:
”Att inte välja när man måste är också ett val.” – William James
Ha en härlig måndag och en fortsatt fin vecka,
Carina